vrijdag 11 december 2015

Deel 1 van de reis: van Amsterdam via Singapore naar Melbourne

Afgelopen dinsdag was het zover: de reis gaat beginnen!
Vertrek uit de C-straat
vertrek van de dozen uit de C-straat
Na een paar maanden voorbereiden, tassen en dozen inpakken, huis klaar maken voor verhuur, afscheidsfeesten met familie, werk, posse, de klas en de straat was het ineens 8 december.

We logeerden bij Joost en Christiaan op de Weteringsschans. Na nog een laatste dagje waarin iedereen mocht doen wat hij wilde (filmpjes kijken, naar het Rijksmuseum) en een laatste avondmaal op de Hobbemakade (kroketten en erwtensoep) was het zover: om 8 uur werden we opgehaald door alle ouders, op naar Schiphol. Daar stonden ook Joost, Christiaan, Alwyn, Frederike en Marieke om ons uit te zwaaien.
Nooit fijn, zo'n afscheid, maar heerlijk om zo'n groot uitzwaaicommittee te hebben. Dank je wel voor jullie komst!
 Opa Joop bracht ons naar de gate, hij moest ook vliegen dinsdag dus mocht mee door de douane.

vliegveld zwembad

De vlucht naar Singapore duurde 13 uur. Dankzij de filmpjes bij Singapore Airlines geen enkel probleem, Lucas heeft bijna non-stop films en tekenfilms gekeken en Olivier heeft nog een paar uur geslapen. Op het vliegveld van Singapore hadden we een hotelkamer geboekt voor 8 uur, we hebben heerlijk geslapen en daarna gezwommen in het zwembad buiten- met uitzicht op vertrekkende vliegtuigen!

IJsjes als toetje en kerstversiering

De paar uur die we daarna nog hadden gingen heel snel voorbij: naar de butterfly en sunflower gardens, naar de bioscoop (Sponge Bob), even wat eten en nog wat shoppen. Wie met Singapore vliegt krijgt van de maatschappij gratis geld om de transit-time te overbruggen! Wij als Hollanders maken daar natuurlijk grif gebruik van; extra SD-kaartjes gekocht en nog 2 flessen Nieuw-Zeelandse wijn (ja, het moest op he)

De volgende vlucht naar Melbourne was een nachtvlucht. Weer filmpjes (ooooh, touchscreen inflight entertainment!), maar daarna hebben de jongens lekker geslapen (de ouders wat minder). Om 7 u 's ochtends waren we in Melbourne. Het is hier 10 uur later dan in Nederland.
We haalden onze blauwe Toyota op, gelukkig had hij een enorme achterbak voor die 6 tassen van ons (plus nog handbagage) en Bas mocht weer even oefenen met links rijden. Ja, daar gaan de ruitenwissers, maar verder tot nu toe geen problemen. Het was twee uur rijden naar onze huidige verblijfsplaats: Cowes op Phillip Island. Dit is een eiland (met brug bereikbaar per auto) waar de Melbourians zelf graag weekendjes weg plannen. We snappen wel waarom, want het is hier prachtig. Veel stranden en wildlife. We logeren in een huisje op een camping en we hebben gisteren vooral geslapen. Vandaag zijn we naar het koala reservaat gegaan, de jongens hebben geteld: 12 koala's gezien en een aantal wallabies, papegaaien en andere vogels.
Vanavond zijn we naar de pinguin parade geweest. Supercommercieel maar ontzettend leuk. Net na zonsondergang komen hier honderden (echt! gisteren waren er 881 geteld) pinguins aan land die naar hun nesten gaan. Je zit op het strand achter een touwtje te kijken hoe de beestjes uit de zee rollen en naar de duinen waggelen, geweldig! Vief als pinguin-fan heeft enorm genoten.
We blijven hier nog 2 nachten en gaan dan nog een paar nachten naar Melbourne zelf. Verslag volgt!